lördag 24 september 2011

Ett snabbt besök på Urban Academy

Efter att ha varit på PS77, tog jag mig i spöregn fram till Urban Academy - en High School med en lite annan filosofi än de jag tidigare besökt. Skolan har funnits i 25 år och grundades av lärare. Det finns en rektor, men alla beslut tas demokratiskt under ett 3 timmar långt möte varje onsdag. De administrativa uppgifterna är delade mellan lärarna och de delar även på ett stort rum där skrivbord och bokhyllor stod huller om buller - de jobbar väldigt nära varandra. Egentligen så kan alla skolor drivas helt demokratiskt om 55% av lärarna vill det, men tydligen är det väldigt ovanligt.

Skolan är en "transfer school" för elever som har dålig motivation och/eller jobbiga hemförhållande. De lärare jag pratade med var inte helt förtjusta i Bard High School eftersom de menar att deras filosofi är att high school är slöseri av tid då eleverna gör kurserna på halva tiden. Urban Academy filosofi är att göra det bästa av dessa fyra år och att kurserna verkligen ska ge något; fördjupning av ett intresse men även nya kunskaper.

Dessa lärare anser att eleverna inte alltid är redo för college utan uppmuntrar sina elever på Urban Academy att kanske ta ett sabbatsår mellan high school och college och försöka jobba eller studera utomlands. Eftersom det traditionellt är att high school.-elever hålls ganska hårt - de ska komma hem i tid, inte dricka/röka/röka "pot", uppföra sig etc, så ballar de flesta helt ut när de får friheten i college. Då menar lärarna på UC att det är bättre att "leka av sig" lite innan och sedan verkligen satsa på sina studier.

UA har få regler men två av dem är grunden till allt: No fighting och No personal attack. Alla kurser är diskussionsbaserade, så det är viktigt att alla får ha sina åsikter utan att bli angripna. I deras informationsblad skriver de så här, det är långt men jag tycker ändå att det är värt att ta med:

The Urban Academy is more than a school; it is a community.
In this community all members, students and staff, enjoy many advantages and privileges that come from a learning environment where all are treated with respect.

However, a community only works well when its members are willing to give something of themselves. With the privileges that come with the Urban environment, there are certain obligations and responsibilities all of us share.
You don't need to like everyone at Urban Academy.
You must however, respect even those you dislike.

No personal attacks.
You may attack ideas, but must not attack the person with whom you disagree.

No fights in school, outside school, in the neighborhoods and no school-related fights.
At the Urban Academy it's ok to be an intellectual, to enjoy learning, to be curious about ideas, to read, to ask questions.
An atmosphere which encourages thought must be respected.

It's ok to be an oddball; it's everyone's responsibility to make all members of the Urban Academy community fell comfortable and welcome. No one should feel the need to say the "right" things or wear the "right" clothes in order to belong.
We discuss many topics in class about which people have strong feelings.
Classroom discussions must end at the classroom door and be dealt with in that class. Things can easily get blown out of proportion when people who weren't in that class become involved.

We try to treat everyone as an individual at the Urban Academy.
No one solution is good for every person. Fairness, not uniformity, is our goal.

We purposely have students from many different backgrounds.
This is an important strength of the Urban Academy. Often differences of opinion are real and deep. Discussions require that you learn to .listen. skillfully (not just "hear"). You.ll need to figure out the reasons, learn to judge the evidence that is offered to support arguments which you think are "wrong". The more you permit yourself to listen, to think, to open up to new ideas, the less you.ll find other people being "stupid".

The same is true of "boring". The more you enter into a problem, explore an idea, question a speaker, the less "boring" difficult topics will become.


Läs mer på deras hemsida: www.urbanacademy.org

Den här dagen var eleverna lediga, för lärarna hade ett tufft jobb att göra eleverna individuella program. Undervisningen är åldersblandad beroende på vilken nivå eleven är på och urvalet av kurser kittlar verkligen. Vad sägs om aktivitet/kurs som Bombing and tagging: History of Graffiti (in this course we will look at the history of graffiti. You will get a chance to choose a name and practise tagging - student taught) eller Stranger than Kafka? (What could possibly be stranger than Kafka? In this writing class we will read about at nose that walks off a face, a strange fairytale and lots of short fiction and films with a postmodern edge). Eller vill du läsa en kurs om "Do Aliens Exist?", "Ethics", "Is Hip Hop Dead? Arguing Hip Hop", "Algebra" eller Civil War and Reconstruction"?

Eleverna graderar sina val, sedan tittar lärarna på valen och har ett möte med eleven där de diskuterar valen. Sedan pusslar lärarna ihop klasserna. Vissa grupper måste vara små och andra kan vara lite större. Alla får inte sina första val av orsaker som att det ibland väljs utifrån vad kompisarna går eller om det är elever som inte fungerar tillsammans. Lärarna kan också ha åsikter om vad eleven verkligen behöver.

Eleverna kan också på samma formulär önska extraundervisning eller kryssa för om de kan ställa upp som "tutor".

Förutom att eleverna ska vara i skolan mellan 8.30 och 15.15 alla dagar, är de på onsdagseftermiddagarna (då lärarna har möte) ute på  Community Service. Skolan har 134 elever utplacerade på 70-75 "Non-profit-jobb".

Det var en frisk fläkt att prata med de här lärarna, som varit med länge men fortfarande brinner för sitt jobb. Jag fick en liten vink om att de inte var så förtjusta i facket, men jag glömde bort att fråga rakt ut. Det är ett dilemma när allt går så fort, frågorna kommer ofta i efterhand, som nu när jag bloggar. Även om jag inte är gymnasielärare så har det varit intressant att få besöka dessa olika high schools. Om du är intresserad av att göra en studieresa så är det inte svårt att komma i kontakt med en rektor eller en lärare - de är väldigt tillmötesgående.

Jag har ju beklagat mig lite över "information overload" och min sista arbetsdag på denna studieresa gick jag "all in" och besökte American Museum of Natural History. Fem våningar med fantastiska utställningar....Absolut ett måste oavsett vilka ämnen du undervisar.

T-Rex hälsar välkommen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar